Een eerste schooldag is altijd spannend voor kinderen. Na een lange periode van vakantie en veel thuis zijn bij de ouders, gaan ze nu weer naar school. Daar zien ze hun vriendjes weer, en maken ze kennis met een nieuwe juf en/of meester. Normaal gesproken ga je als ouder de eerste schooldag even mee met je kind om het nieuwe lokaal te bekijken. Je maakt even kennis met de nieuwe juf (en/of meester) en zo probeer je je kind een veilig gevoel te geven bij de eerste stappen in het nieuwe schooljaar.
Vooral voor het hoogsensitieve kind is zo’n eerste schooldag extra spannend. 

Nieuwe situaties
Esther Bergsma heeft ontdekt dat hoogsensitieve kinderen gevoelig kunnen zijn voor prikkels uit nieuwe situaties. Ze hebben een sterk ontwikkeld waarnemingsvermogen en registeren feilloos kleine details. Hoogsensitieve kinderen ervaren verandering van details als een prikkel en hebben tijd nodig om die allemaal te verwerken. Denk maar eens aan de volgende prikkels waar een kind mee te maken krijgt in de eerste lesweek:

  • De nieuwe juf en/of meester
  • Een ander lokaal, waarbij de indeling vaak ook anders is dan voorgaande jaren
  • Andere geuren, lichtinval en/ of geluiden in het lokaal
  • Nieuwe kindjes in de klas
  • Verschillende regels
  • Etc.

Daarbovenop komen natuurlijk ook nog eens de fysieke en emotionele prikkels die een eerste schooldag met zich mee brengt. Doordat al deze informatie ook nog eens diepgaand verwerkt wordt in de hersenen van hoogsensitieve kinderen, kun je wel stellen dat zo’n eerste schooldag behoorlijk intensief is. Willen hoog sensitieve kinderen goed kunnen gaan presteren op school, dan is een fijne sfeer noodzakelijk. De eerste indruk speelt hierbij een cruciale rol.

Wat ik zo spijtig vind is dat sommige scholen hier totaal geen rekening mee houden. Afgelopen week ontvingen wij een nieuwsbrief van school dat de ouders van groep 3 niet meer welkom waren op het schoolplein. De kinderen moesten zelf naar binnen lopen in verband met het tegengaan van de verspreiding van het Coronavirus.
Alleen de groepen 1 en 2 zouden nog opgevangen worden door de juf op het plein. Daar waar ik alle begrip heb voor de Corona-maatregelen die overal worden getroffen, werd ik nu wel hard geraakt in mijn hart. Het werd mij als ouder onmogelijk gemaakt om mijn hoogsensitieve kind te ondersteunen bij de spanning die hij voelde voor zijn eerste schooldag in groep 3.

Er zijn tal van andere oplossingen op te noemen hoe het anders had gekund op deze school, maar waar het mij om gaat, is dat er nog steeds te weinig aandacht is voor de gevoeligheid van sommige kinderen. Ondanks dat we allemaal rekening moeten houden met de diverse Corona-maatregelen, is het wel belangrijk dat er oog wordt gehouden voor hoogsensitieve kinderen op een een school. Met wat kleine aanpassingen voelen hoogsensitieve kinderen zich snel veilig in een nieuwe klas. Het is belangrijk dat juffen en meesters ervan op de hoogte zijn hoe ze dit kunnen creëren. Wij als ouders van hoogsensitieve kinderen hebben de taak om hen daarbij te helpen. Geef aan wat jouw kind nodig heeft, zodat een juf en meester niet zelf hoeft te zoeken. Het is immers in beider belang dat een kind zich lekker in zijn vel voelt!

(Bron: Hoogsensitieve Kinderen, Esther Bergsma)